Sjov motion

ANNONCE

Er “Dyrk mere motion” også på listen over dine nytårsforsæt? Eller er det blot et evigt tilbagevende ønske, som endnu ikke rigtigt er blevet realiseret som en sund vane i hverdagen?

Det kan synes svært at få presset motionen ind i hverdagen, hvor arbejde, studie, familie, venner og hobbyer skal passes. Men måske handler det netop om, at motionen ikke skal føles som en sur pligt, der skal presses ind i skemaet. Det kan virke som fjernt fra ens virkelighed, hvis man ikke som barn er gået til fodbold, tennis eller orienteringsløb hver mandag og torsdag, og således er vokset op med sport som en fast og selvfølgelig del af hverdagen. Motion kan måske forekomme at være noget, der må og skal foregå i en hård værkstedsstemning på fitnesscenter, hvor man må slæbe sig selv hen før eller efter arbejde. Hvor man I lugten af sved og lyden af andre gispende og prustende mennesker, løber en tur på løbebåndet, løfter nogle tunge vægte og laver styrkeøvelser af ukendte navne ved hjælp af mærkelige maskiner. Men motion behøver ikke at være den traditionelle løbetur i nabolaget eller et fitnessmedlemsskab.

Vil man i gang med at bevæge sig og gøre det til en vane, må man finde noget, man vitterligt synes er sjovt eller spændende. For at holde ved er det afgørende, at din kilde til motion og bevægelse har andre motivationsfaktorer end blot motionen selv. Det er her værd at overveje, om du eksempelvis er til solo- eller holdsport. Vil du være uafhængig af andre, kunne dyrke din sport når du vil, have tid til egne tanker og bruge din sport som et kontemplativt frirum, så er netop løb, styrketræning, crossfit eller svømning måske det helt rigtige for dig.

Er du socialt anlagt og er det netop fællesskabet, snakken og mødet med andre mennesker, der trækker og motiverer dig, så er det absolut værd at overveje at begynde til en holdsport. Du kan eventuelt søge på nettet, hvilke sportsklubber og foreninger, der findes i din by eller dit område. Her er dans særligt en både sjov og social måde at få rørt sig på.

Yderligere er der naturligvis også sengegymnastikken. Forskning viser, at man ved sex potentielt forbrænder langt flere kalorier end ved en rask gåtur! Så fortæl det til din partner, næste gang han eller hende brokker sig over sine sideben…

Vil man have ekstra gang i lagnerne, pulsen op og svedet til at løbe, kan man udsøge sig nye, mere udfordrende stillinger. Uanset om du har været sammen med din partner længe eller ej – eller hvorvidt du har en fast partner eller ej – så er sengen et fantastisk og sjovt sted at få motion. Her kan man altid, som I sport, udvikle sig og prøve nye ting. Eksperimenter med stillinger, steder og tidspunkter og måske endda erotisk legetøj. Sex udløser desuden, ligesom ved sport og hårdt arbejde, endorfiner og dopamin.

What’s not to like?! – og det giver potentielt børn, som med tiden også giver en slags motion!